وبلاگ

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا

به طور کلی لوله‌ها یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند. این لوله ها با توجه به نیازهای ساخت و ساز در انواع متنوعی طراحی و تولید میشوند. لوله های پلیکا که بسیاری آن را با نام پی وی سی می شناسند، یکی از قدیمی ترین لوله ها در ساختار ساختمان است.لوله های پلی اتیلن نیز یکی دیگر از نمونه های لوله پلاستیکی است که کاربرد های فراوانی دارد. حال این سؤال پیش می ‌آید که تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در چیست؟ در طول مقاله می خواهیم به بررسی سؤال مطرح شده از چند زاویه بپردازیم و این سؤال را مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می شود همراه ما باشید تا برای سؤال های در ذهنتان پاسخی بیابید.

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در یک نگاه!

بسیاری از افراد از این حقیقت که تقریباً 7 نوع پلاستیک با ویژگی های خاص وجود دارند نا اگاه اند. این پلاستیک ها با توجه به ویژگی های خاص خود، دارای طراحی متفاوت و کارکرد متفاوت هستند. پلاستیک های تولید شده به شرح زیر هستند:

  • پلی متیل متاکریلات (PMMA)
  • پلی کربنات (PC)
  • پلی‌اتیلن (PE)
  • پلی‌پروپیلن (PP)
  • پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)
  • پلی‌وینیل کلراید یا پلیکا (PVC)
  • ABS

پلاستیک های ذکر شده، از محبوب‌ترین انواع پلاستیک‌های کاربردی در صنایع مختلف محسوب می‌شوند. هریک از این پلاستیک ها دارای ویژگی‌ها و مزایایی هستند که آن‌ها را از دیگر انواع متمایز می‌کند. جالب است بدانید ساختار شیمیایی و فیزیکی آن ها در موقعیت‌های مختلف و تحت شرایط خاص کاملاً متغیر است. قبل از صحبت کردن درمورد تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا، ابتدا اطلاعاتی در مورد پلیکا شرح می دهیم.

اطلاعاتی در خصوص پی وی سی و یا پلیکا

 پلیکا که از ترکیب شیمیایی پلی وینیل کلراید است، به پی وی سی مشهور می باشد. در واقع نام تجاری لوله پلیکا، پی وی سی  است. به طور کلی این پلاستیک مصنوعی انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. از همین رو در ترکیب با مواد دیگر  کارایی فوق العاده ای دارد. این ترکیبات تنوع بسیار جذابی را در مصالح ساختمانی ایجاد کرده اند.استفاده از پی وی سی در بسیاری از صنایع نیز رایج است.

استفاده از پلیکا علاوه بر لوله ها، از پنجره گرفته تا بطری و بسته بندی ها کاربرد دارد. البته مهم ترین کارایی آن ها در ساخت لوله برای ساختمان ها است. خالی از لطف نیست که بدانید از پلیکا در ساخت لوله های مخصوص پزشکی نیز استفاده می شود. در ادامه به بررسی اطلاعات پلی اتیلن می پردازیم. سپس در ادامه برای بررسی تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا  مطالبی را ارائه می دهیم.

همه چیز در مورد پلی اتیلن

قبل از پرداختن به تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا، ابتدا تصمیم گرفتمی که  اطلاعاتی راجب پلی اتیلن شرح دهیم. به طور کلی پلی‌اتیلن نیز طی فرآیند پلیمریزاسیون رادیکال‌ها در مونومرهای اتیلن ساخته می‌شود. نام تجاری پلی اتیلن PE شهرت دارد. پلی اتیلن ها با چگالی های کم، متوسط و بالا تولید می شوند. از این رو، طراحی و ساخت متنوعی از آن ها وجود دارد. برای مثال: از لوله های پلی اتیلن متوسط برای گاز کشی ساختمان ها استفاده می کنند. البته این درحالی‌ است که چگالی پایین این مواد باعث می‌شود آن‌ها برای استفاده در لوله‌ها ایده‌آل نباشند.

همان طور که گفته شد لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا نیز تولید میشوند. لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا، از جمله محصولاتی است که در فرایند ساخت و ساز و تعبیه لوله کشی آب فاضلاب کارایی دارند. البته این لوله‌ها  درصد چگالی پایین ‌تر و استحکام و مقاومت بالایی دارند. همچنین در برابر ساییده شدن نیز مقاوم هستند.به زبان ساده و در یک کلام، پلی اتیلن ها بسیار پر کاربرد در صنایع مختلف هستتند.

تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا از نظر کارایی

با توجه به اینکه برخی از ویژگی های این دو متفاوت است، کارایی آن ها نیز تحت تأثیر قرار میگیرد. از این رو اولین تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در نوع کاربری آن ها است. برای مثال: انعطاف پذیری لوله پلی اتیلن به نسبت پلیکا کم تر است. همین موضوع باعث میشود، کاربرد لوله پلی اتیلن تحت تأثیر قرار بگیرد. در لوله پلی اتیلن امکان ساختار جدید به دلیل نداشتن انعطاف پذیری ممکن نیست. از همین رو استفاده از لوله پلیکا در این شرایط بسیار منطقی است.

کاربرد پلیکا و تفاوت آن با پلی اتیلن

در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد پلیکا و تفاوت لوله پلی اتیلن با پلیکا میپردازیم:

  • به طور کلی میزان مقاومت لوله پلیکا در مقایسه با لوله پلی اتیلن در مقاومت کم آن است.
  • لوله های پلی اتیلن انعطاف کمتری به نسبت لوله های پلیکا دارند.
  • استفاده از پلیکا در صنایع مختلف به علت انعطاف پذیری بالا در ترکیب با مواد دیگر است.
  • از لوله  پلیکا معمولا برای پوشش کابل‌ها و ابزارهای مختلف استفاده می‌شود.
  • لوله‌هایی از این جنس پلیکا بسیار کارآمد تر از لوله هایی با جنس پلی اتیلن است.
  • بیشترین کاربرد لوله پلیکا در صنایع کشاورزی و دریایی است. معمولاً شهرداری‌ها برای ساماندهی زیرساخت‌های خود، از لوله‌های پلیکا زیاد استفاده می‌کنند. همچنین معادن از دیگر محیط‌هایی هستند که استفاده از لوله پلیکا را می‌طلبد.
  • لوله های پلی اتیلن برای داشتن سطوحی صاف، عدم چسبندگی در مواردی مانند فاضلاب ها بسیارکاربرد دارند. در فاضلاب ها استفاده از این لوله ها به دلیل چسبنده نبودن، از گرفتگی آب جلوگیری می کند.
  • یکی دیگر از تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در قیمت آن ها است. لوله های پلیکا به علت وزن سبک تر و ماده اولیه ارزان تر، قیمت پایین تری به نسبت لوله پلی اتیلن دارند.
  • از دیگر تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در میزان مقاومت آن ها است. به طور کلی لوله پلی اتیلن مقاومت بالایی در برخورد با رطوبت  به نسبت  لوله پلیکا دارد. از این رو در صنایع مختلف مانند صنایع دریایی، معادن و فاضلاب کاربرد دارد.
  • از مهم ترین تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در سازگاری با محیط زیست است. لوله پلی اتیلن کم خطر تر از لوله پلیکا برای محیط زیست است.

کلام پایانی

در این مقاله به طور کامل به تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا پرداختیم. به طور کلی هر یک از این لوله ها در صنایع متنوعی کاربرد دارند. ویژگی ها و کارآمدی هر کدام از آن ها باعث تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا میشود. از ویژگی های بارز لوله پلیکا میتوان به انعطاف بالای آن اشاره کرد. از ویژگی های بارز پلی اتیلن نیز میتوان به سطح صاف و عدم چسبندگی آن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *