هیچ محصولی یافت نشد.

خرید محصولات آبیاری قطره ای

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیده می شود که می توان با خرید محصولات آبیاری قطره ای از تبخیر آب جلوگیری به عمل آورد. به همین جهت استفاده از آن ها می تواند به بالا بردن کیفیت کشاورزی بسیار کمک کند.

این نمونه آبیاری در انواع مختلفی ارائه می شود که هر کدام دارای ویژگی ها و کاربرد های خاصی در استفاده است. همچنین دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله سعی می شود تمامی این موارد را مورد بررسی قرار دهیم.

سیستم آبیاری قطره‌ ای چیست؟

به آبیاری موضعی و یا میکرو، آبیاری قطره ای گفته می شود. بنابراین با تجهیزاتی مانند قطره چکان می توان آب را با فشار کمتری به ریشه گیاهان و درختان رساند. با کمک این روش آب به راحتی به زیر درختان می رسد که بازدهی آبیاری را بالا می رود و باعث صرفه جویی در مصرف آب هم می شود. در واقع روش قطره ای به این صورت است که با توجه به عمق بسیار پایین و مساحت کمی که وجود دارد.

میزان تبخیر در آب بسیار کاهش پیدا می کند. بنابراین این روش می تواند در کشاورزی بسیار بهینه باشد. همچنین استفاده از این سیستم آبیاری می تواند از شبکه لوله و خروجی نوار تیپ و یا قطره چکان عبور کند. بنابراین کیفیتی که برای طراحی آن نصب شده است، یک سیستم آبیاری قطره ای می تواند از روش های بسیاری برای آبیاری برخوردار باشد. به همین می بایست به شدت مورد بررسی قرار بگیرد.

اجزای آبیاری قطره ای در کشاورزی

همانطور که می دانید برای پرورش محصولات کشاورزی نیاز است که از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کرد. زیرا می تواند برای پربار شدن محصول و همچنین برای جلوگیری از تبخیر بیش از حد آب بسیار کاربردی باشد. بنابراین تجهیزاتی که برای سیستم آبیاری بسیار قابل توجه است؛ به شرح زیر می باشد:

با کمک این تجهیزات می توان روند مربوط به این سیستم را بهتر پیش برد. چرا که با توجه به نوع نحوه آبرسانی که در سیستم آبیاری قطره ای وجود دارد، می توان روش های سنتی سطحی کوددهی را برای همیشه کنار زد.

به صورتی که در سیستم های آبیاری قطره ای، کود شیمیایی مایع و آب را با یک دیگر میکس می کنند. بنابراین در این روش از کوددهی و آبیاری همزمان اتفاق می افتد، به آن آبیاری شیمیایی گفته می شود. بنابراین با این روش می توان آب و کود را به گیاهان با روشی آهسته تر ارائه کرد که باعث می شود تا 95 درصد صرفه جویی در مصرف کود وجود داشته باشد.

مزایای آبیاری قطره ای

همانطور که می دانید در آبیاری قطره‌ ای مزایا و معایبی وجود دارد که می تواند در کار کشاورزی بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین با در نظر گرفتن مواردی این چنینی می توان به استفاده از آن پی برد.

  • راندمان بالا

در این روش میزان آبی که برای آبیاری مصرف می شود، دقیقا همان مقدار مورد نیاز است. به همین جهت در مصرف آب صرفه جویی می شود. بالا رفتن مقدار مصرف آب باعث می شود که رشد علف بسیار بیشتر شود در نتیجه باعث مصرف بیش از حد آب و تجمع حشرات  می شود. بنابراین با روش آبیاری قطره ای می توان این مشکل را راحت تر ساخت.

  • صرفه جویی در مصرف آب

ماهیت اصلی استفاده از این روش در این است که می تواند در مصرف آب بسیار صرفه جو باشد. بنابراین استفاده از آبیاری قطره ای می تواند از تبخیر آن جلوگیری کند و روند مربوط به آبیاری را بهینه تر پیش ببرد.

  • صرفه جویی در هزینه ها

استفاده از این روش به دلیل طول و عمر بالایی که دارد در ابتدا با یک هزینه ی کوچک می تواند به صورت مادام العمر کاربردی باشد. آبیاری قطره ای باعث می شود که آب به ریشه گیاه به صورت مستقیم برسد. بنابراین می تواند در هزینه ها بسیار صرفه جو باشد.

کاهش هزینه های 30 درصد تا 50 درصد برآورد می شود. این سیستم می تواند به صورت اتوماتیک کار را پیش برد. بنابراین با استفاده از تایمر آبیاری می توان به سادگی روند آبیاری به پایان رسانید. هزینه تایمر آبیاری هم بسیار مقرون به صرفه است. همچنین باید برای نصب سیستم آبیاری قطره ای حتما با یک کارشناس در مشورت گرفت.

  • تطبیق پذیری مکانی

 استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای بسیار گسترش یافته است، به صورتی که در هرجایی قابل استفاده و قابل نصب است. در واقع می توان آن ها را در باغ های میوه، تاکستان ها، گلخانه ها و… نصب ساخت. استفاده از آن ها در دامنه تپه و زمین های نا هموار هم امکان پذیر است. اگر زمینی وجود داشته باشد که از نظر غنی بودن خاک دارای مشکل باشد، هم قابل استفاده خواهد بود. بنابراین می توان از آن در هر منطقه آب و هوایی استفاده کرد.

  • سلامت گیاه و کنترل بیماری ها

 همانطور که می دانید برای بسیاری از کشاورزان بسیار دارای اهمیت است که سلامت گیاهان را حفظ سازند. به همین دلیل با روش آبیاری قطره ای می توان این مشکل را برطرف ساخت. این روش از آبیاری برای گیاهان مشکلی ایجاد نمی کند. در واقع آب بر روی برگ ها نمی پاشد و امکان رشد قارچ و بیماری ها را در گیاهان پرورش نمی دهد. درواقع آبیاری قطره ای باعث بروز رطوبت نمی شود. این روش از آبیاری باعث سوزاندن برگ ها در اثر آفتاب نمی شود. چرا که قطرات روی برگ ها قرار می گیرد و از سوزاندن جلوگیری به عمل می آورد.

  • تزریق کود در سیستم

 آبیاری قطره ای در سیستم تزریق کود باعث می شود که  کود راحت تر به ریشه گیاه برسد و باعث رشد سریع آن شود. معمولا در ابتدای نصب سیستم آبیاری قطره ای از انژکتور کود استفاده می شود، به همین جهت در صورت تزریق کود به آن، عمل کود رسانی بهتر انجام می شود.

معایب آبیاری قطره ای در چیست؟

آبیاری قطره ای با توجه به مزایایی که دارد، دارای معایبی هم هستند که به چند دسته تقسیم می شود:

گرفتگی قطره چکان ها

 گهگاهی امکان دارد بعد از گذشت کارکرد قطره چکان ها، مشکلاتی چون گرفتگی را در آن مشاهده شود. شاید بتوان اولین ایراد وارد شده به قطره چکان را گرفتگی دانست. به همین منظور باید برای جلوگیری از این مشکل به فکر راه حلی بود. 2 روش برای حل این مشکل پیشنهاد شده است:

  • در ابتدا باید متوجه بود که آب از کیفیت بالاتری برخوردار است.
  • می توان از فیلتر ها برای جلوگیری از گرفتگی استفاده کرد. این روش می تواند بسیار ماندگاری در کار داشته باشد.

همچنین می توان از برند های مطرح و یا باکیفیت استفاده کرد که گرفتگی در آن کم تر دیده شود.

آبیاری قطره ای

تجمع نمک در سطح خاک

باید در نظر داشت که اکثر مساحت جغرافیایی که در کشور ما وجود دارد، مناطق خشک و نیمه خشک را در بر می گیرد. بنابراین بارندگی در آن بسیار پایین است و همین امر باعث خشکسالی هر چند وقت یکبار می شود. خشکسالی هم در بالا بردن سطح نمک خاک دست دارد، همین امر در صورت برخورد با آب باعث می شود که به ریشه گیاه برسد، در نتیجه در رشد گیاه اختلال ایجاد می کند.

  به همین جهت یکی از توصیه هایی که در این زمینه می تواند به کشاورزان کمک کند، استفاده از روش آبیاری قطره ای است. بنابراین با توجه به بارنگی که امکان دارد صورت پذیرد سیستم آبیاری قطره ای نباید خاموش شود تا نمک و املاح از این منطقه دور شود و خاک شسته شود. همچنین درصورتی که فصل زرع تمام شود می توان با یک آبیاری سطحی سنگین نسبت به شستن نمک ها اقدام کرد. بنابراین باید از سیستم آبیاری قطره ای در این روش استفاده کرد.

محدودیت حرکت آب در خاک و توسعه نیافتن ریشه

 در مطالب فوق گفته شد که سیستم آبیاری قطره ای باعث می شود که در صورت آبیاری مساحت کمتری از زمین خیس شود، در نتیجه آب کمتری تبخیر می شود. اما در این ویژگی خوب و شایسته یک مشکل هم وجود دارد که در صورت گسترش کمتر آب در ریشه ها، ما شاهد رشد کمتری در آن ها خواهیم بود. بنابراین این می تواند یکی از معایب در استفاده از آبیاری قطره ای باشد. همچنین عدم رشد کافی در گیاهان باعث می شود که ریشه مقاومت کمتری در برابر باد داشته باشد. بنابراین باید به نوع باغ و سن و سال درخت توجه داشت.

به عنوان مثال آبیاری قطره ای برای درختانی که تازه کاشته شده اند و یا درختانی که دارای ریشه های بزرگی هستند، نمی تواند کاربردی باشد. در آن ها می توان از روش های آبیاری دیگری کمک گرفت.

هزینه اولیه نصب و اجرا

 همانطور که می دانید هزینه یکی از مهم ترین مشکلاتی است که باید برای نصب آبیاری قطره ای  در نظر گرفت. به همین جهت تجهیزات مورد نیاز در این زمینه و لوازم و ادواتی که برای سیستم آبیاری قطره ای  مورد نیاز است را باید خریداری کرد.

هزینه ی تزریق کود و سیستم فیلتراسیون هم نمونه هزینه هایی هستند که باید در نظر داشت. در صورت خرید تمامی تجهیزات باید از نصابانی در این زمینه کمک گرفت بنابراین هزینه نصب از هزینه خرید جداگانه خواهد بود. در آبیاری قطره ای هزینه نصب و اجرا شاید بالا باشد.

اجزای آبیاری قطره ای به چند دسته تقسیم می شود؟

همانطور که می دانید برای مجهز کردن باغ های زراعی به سیستم آبیاری قطره ای نیاز است که از ادوات و تجهیزاتی استفاده کرد. این تجهیزات در کنار یک دیگر می تواند به کارکرد آبیاری قطره ای کمک کند. که تمامی آن ها به مواردی که در ادامه اشاره خواهیم کرد تقسیم می شود:

  • موتور پمپ

استفاده از موتور پمپ که امکان دارد به صورت دیزلی باشد در سیستم آبیاری استفاده شود که از پمپ گریز از مرکز می توان در این زمینه استفاده کرد.

  • پروانه

یکی از قطعاتی است که در پمپ گریز از آن استفاده می شود. زمانی که پروانه در پمپ گریز از مرکز می پرخد، آب به سمت بیرون پرتاب می شود و به همین دلیل آب در قسمت انتها تحت فشار قرار می گیرد. به همین جهت هرچه پروانه به سرعت بیشتری بچرخد فشار در آن بخش بیشتر می شود و آب هم تا ارتفاعات بیشتری بالا می رود.

  • سیکلن

در سیستم آبیاری قطره ای نیازمند این خواهیم بود که آب تصفیه شود، به همین جهت با کمک سیکلن می توان این کار را بدون دردسری انجام داد.

  • فیلتر شنی

استفاده از فیلتر شنی برای آن است که در صورت ورود و خروج آب بتوان، رسوبات را در بین ذرات شنی گیر انداخت.

  • تانک کود

در سیستم آبیاری قطره ای کود در آب محلول می شود و در تانک قرار می گیرد.

  • فیلتر توری

این فیلتر دارای توری ظریفی است که آب از آن عبور می کند و تمیز می شود.

  • لوله اصلی

لوله فرعی از لوله اصلی منشعب می شود.

  • قطره چکان ها

قطره چکان ها بر روی لوله فرعی قرار می گیرند به دو دسته تقسیم می شوند: بیرون لوله (out line)_ درون لوله.(in line)

انواع روش‌های آبیاری قطره ای

روش های بسیاری در این سیستم به کار میرود که با توجه به آزمایشات آب و خاک، الگوی کشت، شرایط اقلیمی مورد توجه قرار می گیرد. از جمله روش هایی که در آبیاری می توان استفاده کرد:

  • آرایش دوطرفه
  • آرایش یک طرفه
  • آرایش لوپ یا حلقه‌ای
  • قطره‌ای سفالی یا کوزه‌ای
  •  روش نواری یا تیپ
  •  زیرسطحی
سخن آخر

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در کشاورزی، شاهد موفقیت هایی در برداشت محصول هستیم. آبیاری قطره ای نمونه ای از تجهیزاتی است که با قابلیت هایی که دارد باعث رونق بخشیدن به کشاورزی می شود. استفاده از آن به منظور صرفه جویی در هزینه و آب بسیار کاربردی است.

طول عمر بالای آبیاری قطره ای باعث می شود که با یک هزینه جزئی تا سال ها در استفاده از آن  بدون کوچک ترین مشکلی به روند کار ادامه دهیم. به همین منظور استفاده از آن امروزه در بسیاری از موقعیت های کشاورزی گسترش یافته است.