وبلاگ

آیا لوله سفید یخ میزند ؟

آیا لوله سفید یخ میزند؟

یکی از مشکلات رایجی که در فصل زمستان مردم با آن مواجه می‌شوند، یخ زدگی لوله‌ها است. لوله‌ها در جنس‌های فلزی و پلاستیکی موجود هستند که هر کدام ویژگی‌هایی دارند. در صورت یخ زدگی لوله‌ها باید فوراً آن را برطرف کرد؛ زیرا باعث ترکیدگی لوله می‌شود. لوله سفید یکی از تجهیزات پرکاربرد ساختمانی است.

لوله سفید برای انتقال و جابجایی سیالات چون آب استفاده می‌شود. این لوله براساس آخرین تکنولوژی روز دنیا طراحی و ساخته می‌شود. امروزه این لوله‌ها به دلیل برخورداری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف جایگزین لوله‌های فلزی شده‌اند. این لوله‌ها بر پایه مواد پلیمری ساخته شده و وزن کمی دارند. میزان تحمل این محصول دمای اتاق برابر با فشار ۲۰ بار بوده و در محیط‌هایی که دما بالاتر از این میزان است تحمل آن نیز کم می‌شود. طول عمر این محصول بالای ۵۰ سال بوده و قابل استفاده در دمای منفی ۲۱ الی ۹۵ درجه سانتیگراد است. چگالی آن حدود ۰. ۹ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. در پاسخ به این سؤال که آیا لوله سفید یخ می‌زند یا خیر؟ باید گفت اگر آب داخل آن باشد، ممکن است دچار یخ زدگی شود. البته این لوله‌ها می‌توانند تا حد زیادی فشار را تحمل کنند، اما در صورت مداوم فشار بالا رفته و سبب یخ زدگی و ترکیدگی لوله می‌شود.

روش باز کردن لوله‌های یخ‌زده پشت دیوار

وقتی لوله‌ای که در سقف یا پشت دیوار قرار دارد یخ بزند، باز کردن آن کمی دشوار است. اما با انجام کار‌های زیر می‌توان لوله‌های یخ‌زده را باز کرد:

  • بالا بردن حرارت: گرمای محیط را زیاد کرده و اجازه دهید، محیط گرم شود. در صورت وجود لوله داخل کابینت یا زیر سینک حتماً درب آن را باز کنید تا گرما به آنجا برسد. در روز‌های سرد سال گرمای بخش لوله‌ها را بیشتر کنید.
  • خراب کردن بخشی از دیوار: اگر هوا خیلی سرد شده و نگرانی بابت یخ زدگی و ترکیدن لوله‌ها زیاد است، باید بخشی از دیوار یا سقف را خراب کرد. با این کار به لوله دسترسی پیدا کرده و می‌توانید به راحتی یخ زدگی آن را برطرف کنید.

روش باز کردن لوله‌های یخ‌زده معرض دید

وقتی لوله یخ‌زده در معرض دید است، می‌توان از روش‌های زیر برای باز کردن آن استفاده کرد:

  • استفاده از بخاری قابل حمل: برای گرم کردن لوله‌ها نزدیک آن‌ها یک بخاری کوچک و قوی بگذارید. البته باید مراقب بخاری بوده و ایمنی آن را تأمین کنید.
  • استفاده از نوار گرمایشی لوله: این نوار همانند روبان بوده و دارای عنصر گرمایش الکتریکی است. این نوار را دور لوله پیچیده و مانع از یخ زدن آن شوید. از طریق ترموستات دمای آن کنترل می‌شود. می‌توان نوار را بر روی لوله‌ها گذاشته و در صورت نیاز وصل کرد.
  • استفاده از دستگاه جوش: این روش برای لوله کار روکار استفاده می‌شود. از یک طرف سیم اتصال دستگاه به لوله و از طرف دیگر به انبر دستگاه وصل می‌شود. این روش برای افراد حرفه‌ای مناسب بوده و باید از ابزار‌های ایمنی استفاده شود. با این کار الکتریسیته از لوله یخ‌زده عبور کرده و باعث باز شدن یخ آن می‌شود.
  • استفاده از سشوار: راه دیگر برای باز کردن یخ لوله‌ها استفاده از سشوار است. این روش مطمئن‌ترین و ساده‌ترین راه برای برطرف کردن این مشکل است. در صورت نزدیک بودن لوله به دیوار یک ورقه نسوز پشت آن قرار داده و جلوی رسیدن گرما به پشت لوله را بگیرید. ‌

راه‌های جلوگیری از یخ زدن لوله سفید

برای جلوگیری از یخ زدن لوله سفید چند راه وجود دارد که عبارتند از:

  • عایق‌بندی: ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از یخ زدن لوله‌ها عایق‌بندی آن‌ها است. بهترین عایق‌های موجود در بازار نوع پلاستیکی، پشم شیشه و فومی هستند. با استفاده از این عایق‌ها در برابر سرما از لوله‌ها محافظت کنید. لازم به ذکر است که در دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد فقط باید از عایق پشم شیشه استفاده شود.
  • استفاده از بطری خالی در دهانه لوله آب: یک بطری پلاستیکی در دهانه لوله که در مجاورت هوای سرد است قرار دهید. این کار راحت و ساده است و فقط نیاز به یک بطری دارید‌.
  • جریان داشتن آب داخل لوله: شیر آب مجاور سرما را کمی باز گذاشته تا آب در آن جریان داشته باشد. این کار احتمال یخ زدگی را کم می‌کند.
  • قطع آب واحد‌های بدون استفاده: اگر قصد مسافرت دارید یا آنکه واحد برای مدت طولانی قرار است بدون استفاده بماند، باید آب آن را قطع کنید.
  • مسدود کردن در و پنجره‌های بدون استفاده: برای جلوگیری از یخ زدن لوله‌ها در و پنجره‌های واحد بدون استفاده را کاملاً مهر و موم کنید. با این کار داخل محیط گرم شده و جلوی یخ زدن لوله‌ها گرفته می‌شود.

نکاتی درباره جلوگیری از یخ زدن لوله سفید

برای آنکه لوله سفید یخ نزند، باید به چندین نکته در این زمینه اشاره شود. این موارد عبارتند از:

  • اجازه دهید در روز‌های سرد سال آب چکه کند؛ زیرا جریان داشتن آب در لوله‌ها آن را از نقطه انجماد بالاتر نگه داشته و مانع از یخ زدن آن می‌شود. شاید به نظر برسد با این کار آب هدر می‌رود، اما هدر رفتن این مقدار آب بهتر از ترکیدن لوله و هدر رفتن چند صد گالن آب است.
  • لوله‌های دارای مشکل را با نوار گرمایشی پیچیده و در مواقع سرد شدن هوا جریان برق آن را وصل کنید.
  • در نزدیک لوله‌ها یک وسیله گرمایشی مثل بخاری نصب کنید. این کار باعث بالا ماندن آب در بالاتر از نقطه انجماد می‌شود. به طور مثال می‌توان به کمک یک بخاری پارکینگ یا زیرزمین سرد را گرم کرده و دمای آن را از صفر بالاتر نگه داشت.
  • نکته بعدی باز کردن در کابینت است. با این کار هوای گرم آشپزخانه به لوله‌ها رسیده و جلوی یخ زدن آن را می‌گیرد.
  • عایف‌بندی لوله‌های مشکل دار مورد مهم دیگر است. فوق عایق لوله مخصوصاً آن‌ها که از فضای گرم نشده عبور می‌کنند بهترین عایق برای این کار هستند. این عایق روند انتقال گرما را کند کرده و در صورت وجود هوای سرد در اطراف لوله‌ها کاری برای یخ نزدن آن نمی‌کند.
  • شلنگ‌های متصل به شیرآلات در فضای باز را بردارید. آب ورودی شیر‌ها را بسته و قسمت بیرونی آن را تخلیه کنید.

قیمت لوله سفید

عوامل متعددی نظیر سایز و اندازه لوله، قیمت مواد اولیه، نرخ ارز، برند تولید‌کننده، میزان درخواست و استاندارد‌های به کار رفته در ساخت آن در قیمت نهایی لوله سفید مؤثرند. با شناخت این عوامل می‌توان محصولی مناسب با نیاز خود و مقرون به صرفه انتخاب کرد. مجموعه اتصال آنلاین مرجع معتبری بوده و محصولات خود را با کیفیتی بالا ارائه می‌دهد.

خرید لوله سفید

برای خرید لوله سفید می‌توانید از طریق این سایت اقدام کنید. این مجموعه محصولات متنوع و با کیفیتی را برای شما کاربران عزیز فراهم کرده است. با توجه به کاربرد مدنظر خود باید سایز و ابعاد لوله را انتخاب کنید. با بهره‌گیری از خدمات این سایت و مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب بدون شک یک محصول مناسب سفارش خواهید داد.

سخن پایانی

لوله سفید از تجهیزات پرکاربرد است که امروزه جایگزین لوله فلزی شده است. به طور طبیعی احتمال یخ زدن لوله‌ها وجود دارد، اما احتمال طولانی شدن این بازه زمانی وجود دارد. اگر یخ زدن لوله‌ها به مدت طولانی اتفاق بیفتد، باعث ترکیدگی آن می‌شود. بهترین کار پیشگیری از یخ زدن لوله‌ها و باز کردن آن‌ها است. درباره جلوگیری از یخ زدن لوله سفید نکاتی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *