وبلاگ

قیمت شیر های گازی

شیر گازی

شیر گازی

شیر گازی که به آن بال ولو (Ball valve) نیز میگویند برای قطع و وصل کردن جریان سیال به کار میرود. کار با این شیرالات بسیار ساده بوده و تنها با یک چرخش جریان قطع یا وصل میشود اما نمیتوان با آن میزان و شدت جریان را تغییر داد.

شیر گازی به نام های مختلفی شناخته میشود . شیر ضربه ای ،شیر ربع گرد ، شیر On/off و … همگی همان شیر گازی هستند. البته به علت آنکه این شیرالات در لوله های انتقال گاز بیشتر استفاده میشوند به شیر گازی معروف هستند.

در درون این شیر از یک دیسک توپی شکل استفاده شده که از این رو به شیر های گازی شیر توپی نیز میگویند. در درون این دیسک توپی حفره و سوراخی تعبیه شده تا در حالت باز بودن شیر سیال بتواند از آن عبور کند.

کاربرد های شیر گازی

شیر های گازی در انواع صنایع نفت ، گاز ، مصارف خانگی ، آب و فاضلاب و … کاربرد دارد. همانطور که گفته شد وظیفه اصلی این شیر ها قطع و وصل کردن جریان سیال است.

عمده ی استفاده این شیر ها در لوله های گاز است به همین جهت است که این محصول در ایران به اسم شیر گازی شناخته میشود.

مزایای شیر گازی

از مزایای شیرالات گازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • قیمت مناسب و دوام بالا
  • عملکرد سریع
  • آببندی صد در صدی
  • عملکرد عالی پس از سیکل های متعدد
  • یکپارچگی قطعات
  • عدم نیاز به روانکاری

اجزای شیر گازی

شیر گازی از اجزای مختلفی تشکیل شده که در ادامه به آنها میپردازیم.

اجزای شیر گازی

بدنه

بدنه ساختار اصلی و قالب شیر گازی است که از شیر و دیسک توپی در برابر فشار و ضربه حفاظت میکند. جنس بدنه شیر های گازی از فلز برنج بوده که خاصیت ضد زنگی داشته و عمر مفید شیر گازی را بالا میبرد.

اتصال بدنه شیر به لوله هم میتواند از طریق جوش دادن باشد هم از طریق اتصالات رزوه ای .

ساقه

عضوی که اهرم یا دسته را به دیسک توپی شیر گازی متصل مینماید ساقه است. در اصل نیروی عمل باز و بسته شدن شیر توسط ساقه شیر گازی تامین میشود.

واشر

واشر یک عضو حیاتی در شیر گازی میباشد . اگر واشر خوب بسته نشود و شل باشد نشتی رخ میدهد و اگر زیاد از حد سفت بسته شود به ساقه فشار بیشتری وارد میشود.

سرپوش

این سرپوش است که کل اجزا داخل بدنه را کنار همدیگر نگه میدارد و حفظ میکند. سرپوش به عنوان یک مانع برای فشار عمل میکند و به گونه ای به بدنه در این امر  کمک میکند.

توپی

توپی یا دیسک شیر گازی در حالت بسته فشار سیال را تحمل میکند و در حالت باز آن را از خود عبور میدهد.

انواع شیر های گازی از لحاظ ظاهری

شیر های گازی از نظر ظاهری به 5 دسته زیر تقسیم میشوند:

  1. شیر گازی با بدنه یک تکه
  2. شیر گازی با بدنه سه تکه
  3. شیر گازی با بدنه چند تکه
  4. شیر گازی با بدنه جوشی
  5. شیر گازی با بدنه اتصال از بالا

عملکرد تمامی شیر های ذکر شده یکسان بوده و تنها در بخش ساخت و مونتاژ از یکدیگر تمایز دارند.

شیر های گازی از نظر فشار کاری به دو دسته کم فشار و پر فشار تقسیم میشوند. شیر های پر فشار دارای تحمل فشار کاری بیشتر از 3000Psi هستند و بیشتر در سیستم های هیدرولیک به کار میروند. به همین جهت به آنها شیر توپی هیدرولیک نیز میگویند.

شیر های گازی از نظر نوع مجرا و توپی نیز به سه دسته ی زیر تقسیم میشوند:

  1. Full bore
  2. Reduced bore
  3. V-port ball

در نوع Full bore عبور جریان سیال به علت کاهش ساییدگی و اصطکاک بدون محدودیت انجام میشود.در طراحی این نوع شیر توپی قطر داخلی لوله شیر به اندازه دو سر شیر است. در نوع Reduced bore اتلاف انرژی به علت کاهش سایز مجرای داخلی توپی رخ میدهد و جریان سیال با محدودیت عبور داده میشود.

در نوع V-port ball شیر توپی به علت داشتن مجرای V شکل به صورت شیر کنترلی عمل کرده و میتواند سرعت جریان را کنترل کند.

قیمت شیر گازی

شیر های گازی در انواع مختلف و سایز های متفاوتی تولید و عرضه میشوند . همچنین کارخانه های مختلف کشور با نام ها و بندهای متفاوتی این شیرالات را تولید میکنند.

شما میتوانید در صورت تمایل برای اطلاع از قیمت شیر گازی مورد نیاز خود با کارشناسان اتصال آنلاین تماس بگیرید. همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات فنی بیشتر در مورد شیر های گازی و مشاوره رایگان با ما ارتباط برفرار کنید.

شیر گازی 2

یخ زدگی شیر توپی

در فصول سرد سال یکی از معایب شیر های گازی که میتواند برای شما مشکل ساز شود ، گیر کردن آب در مرکز بدنه توپی به هنگام بسته شدن شیر است.

برای جلوگیری از این اتفاق میتوانید از پلاگ های مقاوم در مقابل سرما و یخ زدگی استفاده کنید . همچنین استفاده از عایق ها در این مورد نیز میتواند کار ساز واقع شود.

جمع بندی

شیر گازی توپی یکی از محصولات گروه شیرالات گازی است که به صورت کاملا باز و بسته کار میکند و  جریان سیال رو از توپی مرکزی خود عبور میدهد.

تیم اتصال آنلاین با سابقه چندین ساله در عرضه شیرالات گازی برند های مختلف با کیفیت بالا و قیمت مناسب ، آماده پاسخگویی و تامین ملزمات شمامیباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *