وبلاگ

لرزه گیر لوله چیست و چه کاربردی دارد ؟

لرزه گیر چیست

لرزه گیر لوله همان طور که از نام آن پیداست با هدف کاهش و یا به صفر رساندن میزان ارتعاشات لوله تولید شده است .در طول یک سیستم لوله کشی تجهیزات مختلفی وجود دارد مانند پمپ ها ،اتصالات ، لوله ها و … .که ممکن است باعث ایجاد لرزش و تنش های متعدد به سیستم شوند. این تنش ها و ارتعاشات باعث میشود استهلاک لوله ها بالا رود.

برای جلوگیری از آسیب دیدن لوله و اتصالات، لازم است تا این تنش ها به حداقل برسد تا عمر مفید سیستم بالا رود. لرزه گیر ها برای همین منظور در این سیستم ها مورد استفاده قرار میگیرند.لوله و اتصالات تحمل تنش و ارتعاشات بسیار زیادی را ندارند. در صورت تحمل ارتعاشات زیاد در نهایت به شکستگی و یا نشتی لوله و اتصالات منجر میشود. در صورت بروز نشتی در انواع لوله ها میتوان از کلمپ ، ژوئن ، کولار و یا فلنج ساکت استفاده نمود.

انواع لرزه گیر لوله ها

لرزه گیر ها در انواع مختلفی از جمله لرزه گیر لاستیکی و لرزه گیر فلزی تولید و عرضه میشوند .

هر کدام از این لرزه گیر ها در موارد خاص خود کاربرد دارند که در ادامه به آن میپردازیم.

1- لرزه گیر لاستیکی

لرزه گیر های لاستیکی از پرکاربرد ترین محصولات میباشند که از لاستیک و فلز ساخته میشوند . در مقایسه با انواع لرزه گیر های فلزی تحمل فشار و دمای به نسبت پایین تری دارند.

قسمت فلزی این لرزه گیر که اصولا فلنجی هستند جهت اتصال لرزه گیر به بخش مورد نظر لوله ، برای مهار ارتعاش لوله استفاده میشود. لرزه گیر لوله از نوع لاستیکی را بصورت مستقیم و بدون واسطه به لوله یا شیرالات متصل میکنند.

به طور معمول لرزه گیر های لاستیکی تا 90 درجه سانتی گراد دما و تا 16 بار فشار اتمسفر تحمل میکنند.این محصول در پمپ ها نیز کاربرد بسیار زیادی دارند و توانایی کاهش و به صفر رساندن ارتعاشات پمپ ها را نیز دارند.

لرزه گیر لاستیکی باعث افزایش طول سیستم لوله کشی خواهد بود و مقاومت خوبی حتی در برابر تنش های الکتریکی دارد . از دیگر مزایای لرزه گیر لاستیکی میتوان به سبک وزن بودن آن اشاره کرد که وزن کمی به خط لوله وارد میکند. برای معرفی انواع لرزه گیر لاستیکی میتوان به لرزه گیر لوله خرطومی،لرزاننده ،اوتوکلاب ،یونیورسال و مهار دار اشاره کرد.

لرزه گیر لاستیکی

2- لرزه گیر فلزی

برای تولید لرزه گیر های فلزی میتوان از فلزات مختتلف استفاده کرد از مزیت های لرزه گیر فلزی نسبت به لرزه گیر لاستیکی میتوان به تحمل فشار و حرارت بالا تر اشاره کرد .

همین مزیت باعث شده این محصول در کارخانه های بزرگ صنعتی و پتروشیمی کاربرد داشته باشد. لرزه گیر فلزی به چند روش فلنجی ، دنده ای و جوشی قابل نصب بر روی لوله میباشد. که البته هر کدام مراحل نصب خاص خود را دارند.

در این بین لرزه گیر های فلنجی نسبت به لرزه گیر های جوشی نصب و یا تعویض راحت تر و سریعتری دارند .اما نصب بصورت جوشی آببندی با کیفیت تری را داراست . اتصال به صورت دنده ای ارتعاشات سیستم را در جهت افقی ، زاویه ای و عمودی مهار خواهد کرد .

3- لرزه گیر آکاردئونی

لرزه گیر آکاردئونی یکی از انواع لرزه گیر های فلزی است که در صنعت نیز کاربرد بسیار زیادی دارند . در مواقعی از عبارت لرزه گیر آکاردئونی بجای لرزه گیر فلزی استفاده میشود .

این لرزه گیر تنش هایی را که بصورت محوری ، جانبی  و زاویه ای هستند و سیستم لوله کشی را تهدید میکند را مهار میکند. این لرزه گیر بصورت فلنجی بوده و با فلنج و پیچ و مهره نصب میگردد. لرزه گیر آکاردئونی تحمل بسیار زیادی در مقابل دما و فشار دارد .

از آنجایی که سیال داخل لوله های فلزی دمای خود را به لوله ها انتقال میدهد ، ممکن است به علت واکنش لوله به تغییرات دما با مشکل تغییر طول لوله یا انقباض لوله مواجه شوید. البته لرزه گیر آکاردئونی قابلیت مهار تغییر طول لوله های فلزی را دارد و در این موارد استفاده میشود.

این محصول اگر به صورت جوشی باشد از سایز 1/2 تا 12 اینچ ، واگر به صورت دنده ای باشد از سایز 1/2 تا 2 1/2 اینچ تولید و عرضه میشود. لرزه گیر آکاردئونی قابلیت تحمل فشار 10 و 16 اتمسفر را دارا میباشد.

لرزه گیر فلزی

جمع بندی

برای افزایش طول عمر سیستم های لوله کشی تاسیسات نفت ، گاز و پتروشیمی که در آن به علت جاری شدن سیالات مختلف تنش و ارتعاشات بالایی صورت میگیرد استفاده از لرزه گیر مناسب برای مهار این تنش ها استفاده از لرزه گیر ها الزامی است .

مهم ترین دسته های لرزه گیر ها لاستیکی و آکاردئونی هستند که هر کدام مزایای خاص خود را دارند و در محل مناسب خود مورد استفاده قرار میگیرند. شما میتوانید برای تهیه انواع لرزه گیر ها به بخش فروشگاه وبسایت اتصال آنلاین مراجعه کنید.

اگر سوال یا اطلاعات بیشتری نیاز داشتید نیز میتوانید با کارشناسان اتصال آنلاین ارتبط بر قرار کنید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *