وبلاگ

دریچه منهول

دریچه منهول چدنی

دریچه منهول در مکان هایی از جمله خیابان ها، پیاده رو ها، فرودگاه ها و کارخانه ها بکار می روند. و با توجه به این مکانها میزان بار ترافیکی و میزان تردد ها و کاربردهای متفاوت، مقاومت های متفاوتی دارند. و رنگ آنها باتوجه به مخابراتی یا فاضلابی بودن دریچه منهول که شرکت مخابرات و آب وفاضلاب و گاز اجرا می کنند متفاوت است.

نمونه های دریچه منهول را در زیر مشاهده می کنید

جهت راحتی در نوع استفاده از دریچه های منهول فروشگاه اتصال آنلاین انواع دریچه منهول را با پوشش رنگ در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.

کاربرد دریچه منهول

دریچه منهول یک عنصر عمرانی مهم می باشدکه چاه های فاضلابی، مخابراتی، خط لوله گاز یا منهول ها را می پوشاند. دریچه منهول به کارکنان اجازه می دهد به خط لوله های های زیرزمینی آب و فاضلاب و گاز و خطوط مخابراتی که زیر جاده‌ها و مسیرهای تردد کار گذاشته شده‌اند،. دسترسی پیدا کنند.با این حال، این دریچه باید پوشیده شود. تا عابر پیاده ای که از مسیر ها می گذرد یا در پیاده‌رو راه می رود، به طور تصادفی در آن سقوط نکند. و همچنین وسایل نقلیه سبک و سنگین و فوق سنگین در امنیت کامل تردد کنند.

یکی از مشکلات اصلی که امروز ایران با آن روبرو است، زیرساخت های قدیمی کشور است. در سراسر کشور، پل‌ها، بزرگراه‌ها، خطوط راه‌آهن، خطوط آب و سیستم‌های فاضلاب و خطوط گاز با سرعت زیادی رو به از بین رفتن است. به این ترتیب یکی از عوامل اصلی مربوط به از بین رفتن زیرساخت‌ها، خوردگی یا زنگ زدگی است.زیر ساخت‌های زیرزمینی ایران در معرض خوردگی قرار دارد. زیرا اجزای اصلی آن اغلب در تماس با خاک و آب نصب می‌شوند. و آب و مایعات خوردگی بیشتری را به آنها منتقل می‌کنند. بسیاری از اجزا نظیر دریچه منهول، قاب‌ها و میله های آهنی در یک رده قرار می گیرند.

دریچه منهول دریچه منهول

جنس دریچه منهول چیست؟

در تولید درچه منهول یا دهانه ادم رو نسب به نوع استفاده و محل های نصب دریچه متفاوت است بنابراین برای تولید دریچه منهول از چدن خاکستری،چدن داکتیل،کامپوزیتی،نانو کامپوزیت،پلی اتیلنی و چدن تولید می شود.

معرفی انواع دریچه منهول

این محصول دارای مدل های مختلفی است. و بسته به نوع استفاده دارای قطر و یا ضخامت متغیر می باشد. اصلی ترین قسمتی که دریچه های منهول را از هم جدا می کند و موجب تفاوت آن ها می شود جنس سازنده درب منهول است.c

درب منهول از سال های بسیار دور در کشور های خارجی مورد استفاده قرار می گرفته است. و بهمین دلیل مهم ترین جنس های استفاده شده برای آن مواد بسیار قدیمی بتن و چدن هستند. در سال های اخیر نیز با توجه به افزایش قیمت فلز و بتن و همچنین سنگین بودن آن ها استفاده از درب ها با جنس کامپوزیت افزایش یافته است.

این پوشش در طرح‌ها و مواد مختلف ظاهر می‌شوند.، که هر کدام مجموعه متفاوتی از ویژگی‌ها و مزایا را ارائه می‌کنند. علاوه بر ابعاد پوشش، ماده‌ای که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد.از اهمیت بالایی برخوردار است.

این جنس ماده دریچه منهول است که مشخص می‌کند چه حجمی از بار را می تواند پوشش دهد. آب و هوا می‌تواند تست زمان را تحمل کند. امروزه دریچه منهول مرکب به خاطر توانایی بالای آن و گستره زندگی بالاتر نسبت به پوشش چدن سنتی محبوبیت زیادی دارد.

 انواع دریچه منهول عبارتند از :

1. پوشش فلزی شامل:

چدن (داکتیل و خاکستری)
آهن (منسوخ شده)
فولاد (منسوخ شده)
کاپوزیت
نانوکامپوزیت
کوپلیمری

2. پوشش بتنی شامل:

درب منهول بتنی از بتن به عنوان جنس اصلی دریچه بهره می گیرد. معمولا از فلز به عنوان چهارچوب دریچه و از خود بتن به عنوان درب استفاده می شود. دریچه بتنی در کنار وزن سنگین خود مقاومت بسیار بالایی نیز ندارد. و در صورت ورود ضربه سنگین دچار ترک و شکستگی می شود. همچنین دریچه منهول بتنی بعد از مدتی استفاده به دلیل طبیعت بتن و حضور در شرایط آب و هوایی مختلف دچار ترک،. شکستگی و خوردگی شده و از بین می رود.

3. پوشش کامپوزیتی شامل:
FRP یا GRP
FRP یا پلاستیک تقویت شده با فیبر، بهترین ماده کامپوزیت است. که برای ایجاد دریچه منهول استفاده می‌شود. عناصری مثل رزین پلی استر اشباع نشده، فیبر شیشه‌ای، کوارتز و دو نوع ماده افزودنی دیگر دارد. روش تولید آن‌ها بسیار پیچیده است. در مقایسه با پوشش SMC ، پوششFRP دارای یک سطح خوب است و توانایی بار بسیار بالایی می باشد.

کاربرد دریچه منهول چیست؟

دریچه منهول بر طبق شرکت کارفرما (آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و برق ) و بر اساس محل نصب .(پیاده رو، خیابان، اتوبان بین شهری و درون شهری و فرودگاهی ) .و نیز لوگوی شرکت های مجری و پیمانکار در اندازه ها و کلاس های متفاوتی ساخته می شود. که کاربرد هر کدام در هر قسمت از شهر متفاوت می باشد.

همچنین چهار گوش بودن و دایره ای بودن هم تقصیم می شوند. که هر کدام نیز سایز و اندازه ی خود ار دارد ولی 60 سانتیمتری و 80 سانتیمتری از همه پر رونق تر است.

این پوشش در مکان هایی مانند اتاق بازرسی برای فاضلاب،شهرداری،. کابل کشی برق زیرزمینی، کابل کشی مخابرات و تاسیسات آب.، گاز و نفت به کار می روند. همچنین می تواند ظاهر باغ ها و خیابان ها را زیبا سازد. دریچه ها در 6 کلاس ساخته می شوند و این کلاس ها از A15 تا F900 می باشد.

انواع دریچه منهول بر اساس کلاس ساخت عبارتند از :

A۱۵ : دریچه A۱۵ می‌تواند تا ۱.۵ تن وزن را تحمل کند. دریچه A۱۵ تنها می‌تواند برای ترافیک بسیار سبک مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال برای عبور عابران پیاده و دوچرخه سواران مورد استفاده قرار گیرد.

B۱۲۵ : دریچه B۱۲۵ می‌تواند در برابر با ۱۲.۵ تن وزن مقاوم باشد. B۱۲۵ را می توان در راه‌هایی که رانندگی انجام می شود،. استفاده کرد و یا آن‌ها را می توان در مناطقی نصب کرد که تنها به آن دسترسی دارند.

C۲۵۰ :

دریچه C۲۵۰ می‌تواند تا ۲۵ تن وزن را تحمل کند. دریچه C۲۵۰ در حوزه‌هایی مانند پارکینگ ‌های اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد. که در آن ترافیک حرکت کند و آرام است. همچنین دریچه تحت فشار زیادی قرار نخواهد گرفت.

D۴۰۰ : دریچه D۴۰۰ می‌تواند تا ۴۰ تن وزن را تحمل کند. دریچه D۴۰۰ می‌تواند در مناطقی بکار رود که در آن ترافیک سنگین و با تردد بسیار زیاد می باشد. جاده‌هایی که ماشین ها در آن در حال حرکت هستند،مکان هایی هستند که از این دریچه استفاده می شود.

e۶۰۰ : دریچه e۶۰۰ می‌تواند تا ۶۰ تن را پوشش دهد.پوشش e۶۰۰ می‌تواند در نواحی سنگین مانند انبار و اسکله و غیره مورد استفاده قرار گیرد. جایی که ماشین‌آلات سنگین مانند بالابر کارخانه در حال تردد و کار کردن هستند.

F۹۰۰ : Fدریچه۹۰۰ تا وزن ۹۰ تن را پوشش می‌دهد. پوشش F۹۰۰ می‌تواند در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها که وسایل نقلیه سنگین در حال تردد هستند. و وزن آنها فراتر از ماشین های سنگین می باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

نکاتی  در مورد استفاده از دریچه

1- بسیار مهم است که کلاس مناسب انتخاب شود، در غیر این صورت اگر کلاس دریچه به درستی انتخاب نشود. ممکن است دریچه منهول تخریب شود و این می تواند خطرناک باشد.

2- دریچه منهول یک صفحه قابل جا به جایی است. که بر روی دهانه باز منهول که قسمت ورودی چاه و یا فاضلاب است. قرار گرفته و از افتادن افراد و یا اجسام به داخل جلوگیری می کند.

3- به طور کلی از دریچه  به جهت وارد نشدن مواد اضافی به داخل چاه ها و فاضلاب ها استفاده می شود. دریچه منهول دارای سیستم آب بندی نیز می باشد. که از ورود آب های سطحی جاری شده بر روی سطح منهول جلوگیری می کند. در بالای درب دریچه معمولا .دو سوراخ برای وارد کردن میله فلزی مخصوص باز کردن درب وجود دارد. که در بعضی موارد به عنوان روزنه ورود نور به داخل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

4- نصب درست و استاندارد. دریچه منهول مناسب و با دوام کافی می تواند موجب افزایش امنیت و ایمنی در جاده ها و خیابان ها شود. دریچه مناسب و با کیفیت می تواند ایمنی را در بدترین شرایط آب و هوایی نیز برای شما تضمین کند.

5- دریچه منهول به شکل معمول کاربرد های بسیار زیادی دارد. و به همین دلیل یکی از پر مصرف ترین وسیله ها در شهرداری ها و سیستم های شهری است. از دریچه منهول در موارد زیر استفاده می شود.

مزایای استفاده از دریچه منهول

این محصول برای پوشش انواع چاه ها و دریچه های ورودی زیر زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. این دریچه ها با توجه به مدل ها. و جنس های مختلف خود دارای مزایای بسیار زیادی هستند. که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

1- مقاومت دریچه در برابر ضربه = درب منهول با جنس های مختلف دارای مقاومت زیادی در برابر ضربه و فشار دارد و بهمین دلیل برای نصب در خیابان ها و مکان های پر رفت و آمد مناسب است.

2- مقاومت دریچه منهول در برابر خوردگی =

تمامی دریچه ها با جنس های متفاوت خود تا حد زیادی در مقابل خوردگی مقاوم هستند. و حتی دریچه بتنی هم مقاومت تقریبا زیادی در برابر خوردگی دارد. به دلیل نصب در خیابان و قرار گرتن در معرض نور خورشید این درب ها باید در مقابل اشعه فرا بنفش نیز مقاوم باشند. که تمامی مدل های مختلف دریچه منهول از این نظر نمره قبولی کسب می کنند.

3- کنترل بو = این محصول به دلیل چفت شدن از ورود و خروج مواد به داخل دریچه جلوگیری می کنند.و بهمین دلیل معمولا بو و رایحه بد ساطع شده از فاضلاب از این دریچه ها خارج نمی شوند.

4- استفاده از دریچه منهول کامپوزیتی در مقایسه با دیگر مدل ها خطر سرقت درب و همچنین.نیاز به جایگزین کردن و صرف هزینه دوباره را از بین می برد.

5-  این درب ها بسیار سبک بوده و فقط یک نفر به راحتی می تواند آن را باز و بسته کند که این عامل در موارد اضطراری بسیار کاربردی خواهد بود.

6- از دیگر ویژگی مهم دریچه منهول کامپوزیتی قیمت تمام شده آن است. که در مقایسه با دیگر جنس ها بسیار کمتر بوده و بهمین دلیل در طول سال های اخیر استفاده از دریچه منهول کامپوزیتی و همچنین تولید آن ها افزایش چشمگیری داشته است.

قیمت دریچه منهول

در تعیین قیمت دریچه منهوا عواملی مانند جنس دریچه ، قطر و ضخامت دریچه تاثیر گذار هستند .بنابراین شما بر اساس مکان و نوع استفاده می توانید یکی از مدل های از پیش مشخص را انتخاب کنید. برای مثال قیمت دریچه  با قطر 30 سانتی متر و بار ترافیک 10 تن با قیمت دریچه با قطر 30 سانتی متر .و بار ترافیک 25 تن متفاوت خواهد بود. و همچنین دریچه منهول با قطر 60 سانتی. متر و بار ترافیک 10 تن با جنس کاپوزیت با همین مشخصات ولی جنس چدنی کاملا متفاوت است.

علاوه بر این، میزان اسقاط این پوشش ها صفر است. این پوشش‌ها باعث کاهش احتمال دزدی در مقایسه با پوشش‌های فلزی که اغلب به‌سرقت‌رفته هستند، می شود. با توجه به جغرافیا، اروپا احتمالا سهم بیشتری در رونق بازار دارد. با این حال، انتظار می‌رود که مناطق در حال توسعه در آسیا رقابت سختی در رشد این بازار داشته باشند.

افزایش توسعه اقتصادی که منجر به افزایش قابل‌توجهی در کشورهای در حال توسعه شد، فرصت‌های رشد منطقه آسیا را افزایش داده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *